GT Söder HK
#universumsbästagäng

Riktlinjer med anledning av covid-19
🔊 Här uppdaterar vi löpande aktuell information med anledning av covid-19 - senaste uppdatering gjordes 29 november 2021.

Vi fortsätter att följa riktlinjer från Folkhälsomyndigheten, Riksidrottsförbundet och Svenska Handbollförbundet. Läget kan snabbt förändras och beslut och rekommendationer kan komma att ändras med kort varsel.

🔹 Riktlinjer vid symtom/konstaterad covid-19 i något av våra lag

◽ Om en spelare eller ledare har sjukdomssymtom så ska den stanna hemma. Det gäller även den som tidigare haft covid-19 eller är vaccinerad. Genom att stanna hemma vid symtom minskas spridningen av covid-19 och andra infektioner som influensa och RS-virus.

◽ Folkhälsomyndigheten uppmanar alla som har symtom att testa sig. Barn som ännu inte har börjat förskoleklass och de som haft konstaterad covid-19 senaste halvåret behöver inte testa sig. Om PCR-testet visar negativt kan personen återgå till träning när den inte längre har symtom och känner sig frisk.

◽ Om en spelare eller ledare testas positivt för covid-19 ska samtliga ledare, spelare och föräldrar i laget meddelas. Personen som har testats positivt ska vara hemma i minst sju dagar, varav de två sista dagarna ska vara utan feber och övriga symtom.

◽ Efter konstaterad covid-19 ställs lagets träningar och matcher in i fem dagar från det tillfälle då spelare och ledare senast träffades. Om ytterligare spelare/ledare får sjukdomssymtom ska PCR-test tas och punkterna ovan följas.

🔹 Folkhälsomyndighetens riktlinjer vid konstaterad covid-19 i hushållet (gäller fr o m 22 november 2021)

◽ När en person har testat positivt för covid-19 får de som bor i samma hushåll förhållningsregler om att stanna hemma i sju dagar räknat från den dag personen i hushållet som testat positivt provtog sig. Det gäller både vaccinerade och ovaccinerade personer, oavsett ålder och om man har symtom eller inte.

Alla i hushållet rekommenderas också att testa sig. Den som har symtom rekommenderas att testa sig direkt då symtomen uppstår. Den som inte har symtom testar sig istället fem dagar efter det att personen i hushållet som testat positivt provtog sig. Barn som ännu inte börjat förskoleklass behöver inte testa sig, men ska stanna hemma.

◽ Den som inte får symtom och har fått ett negativt provsvar kan gå tillbaka till sina dagliga aktiviteter sju dagar efter det att personen i deras hushåll testade positivt. Det är fortfarande viktigt att vara vaksam på nytillkomna symtom.

◽ Personer som haft konstaterad covid-19 de senaste sex månaderna behöver inte testa sig eller stanna hemma i samband med smittspårning. De behöver däremot stanna hemma vid nytillkomna symtom på luftvägsinfektion.

🔹 Riktlinjer vid damlagets matcher i Allsvenskan (gäller fr o m 1 december 2021)

Regeringen inför nya föreskrifter vid offentliga tillställningar med fler än 100 personer i publiken från 1 december 2021. Detta innebär att vi fr o m 1 december kommer kräva vaccinationsbevis av samtliga åskådare vid damlagets matcher i Allsvenskan.

◽ Enligt regeringens beslut ska arrangören, d v s GT Söder, kontrollera och verifiera vaccinationsbevisets äkthet samt kräva legitimation. Detta kommer att ske i samband med biljettkontroll i entrén.

Samtliga åskådare från 18 år och uppåt ska kunna visa upp vaccinationsbevis, digitalt eller utskrivet, samt legitimation. Hämta ditt vaccinationsbevis HÄR. Skriv ut beviset eller öppna det i en digital brevlåda (t ex Kivra) och visa det vid inpassering tillsammans med giltig legitimation.

◽ Personer under 18 år samt de som har intyg som bevisar att medicinska skäl inte gör det möjligt att vaccinera sig mot covid-19 är undantagna.

❗ Negativt PCR-test eller nyligen genomgången sjukdom ersätter inte vaccinationsbeviset.

💙 Precis som tidigare gäller det att vara rädd om sig själv och andra!

Våra minisponsorer